Hem

 

 

            

                  Fälgar

 

           

                   Däck

 

           

                Prislista

 

           

              Däckhotell

 

           

         Vinterförvaring

 

          

           Kontakta oss

 

 

Bultmönster

Belastningsindex

Nya däck märkningen

Lagar & Bestämmelser

Sommardäck

Vinterdäck

Hjuldiameter, rullomkrets eller storleksökning

Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO)

 

 

 

Däck - Allt du behöver veta




Vad är ett däck?

Ett däck är vanligtvis runt och tillverkat av gummi.
Inuti gummit finns en cord tillverkad av stål eller textiltrådar.
Oftast är däck svarta men det förekommer också däck i andra färger.
Det finns däck av massivt gummi men de däck som används på bilar och de flesta andra fordon
idag är luftfyllda. Däcken monteras först på en fälg, vanligtvis tillverkad av stål eller aluminium
och fylls sedan med luft. De flesta däck idag är slanglösa.

Kortfattad historik om däck

1880 så tillverkade John Boyd Dunlop det första luftfyllda däcket.
Uppfinningen kom sig av att hans son fick huvudvärk när han cyklade på vägar med ojämnt underlag.

De första företagen som tillverkade däck grundades i början av 1900-talet.
Däcktillverkarna växte väldigt snabbt med hjälp av bilindustrin som växte sig allt större.

I mitten av 1940-talet introducerades radialdäcket. Radialdäcket är totalt dominerande på marknaden
pga dess många fördelar (tex körkänsla och styrrespons mm) Idag finns det över 350 däckfabriker som
tillsammans tillverkar drygt 1 miljard bildäck årligen.



Däckens uppbyggnad

Däckmönstret som är den yttersta delen av däcket ser väldigt olika ut beroende på däcktillverkare och vad däcket är tänkt till för användningsområde.
I vissa fall skall däckmönstret även ha en tilltalande design.
Däckmönstret är mycket viktigt för däckets prestanda, ljudnivå, bränsleförbrukning och andra egenskaper som t.ex vattenplaning.
Däcket till höger är ett sommardäck från Nokian. Modellen heter Nokian Hakka H och det är utvecklat för att minska risken för vattenplaning och för att gå så tyst som möjligt, samtidigt som övriga egenskaper också måste vara på topp.
Däcktillverkarna lägger enorma summor på test och utveckling av nya mönster och det är i stort sett omöjligt att bara se på ett mönster för att avgöra om det är bra.

Däckmönstret i ett vinterdäck skiljer sig ofta kraftigt från mönstret i ett sommardäck därför att det ska vara anpassat för att klara snö, is och snömodd bättre.
Ofta har vinterdäcken ett öppnare mönster med mycket fler så kallade sajpningar (beskärda klackar) för att få fäste på hala underlag.

Däck avsedda för bankörning har ett mönster designat för höga temperaturer och t.ex bra kurvtagningsförmåga, men
med mindre fokus på t.ex ljudnivå.

Hastighetsindex

I stort sett samtliga bilar från 1997 eller nyare skall, när det gäller sommardäck ha däck
som är klassade för bilens konstruktiva maxhastighet.
Uppgifter om detta hittar du i bilens registreringsbevis.
För
vinterdäck räcker det med en klassning till 160 km/h d.v.s Q klassade däck

Q= 160 km/h
R= 170 km/h
S= 180 km/h
T= 190 km/h
U= 200 km/h
H= 210 km/h
V= 240 km/h
W= 270 km/h
Y= 300 km/h
Z= >240 km/h

Belastningsindex

Samtliga däck är märkta med ett belastningsindex (LI) detta index talar om den maximala belastningen
för däcket vid den hastighet som däcket är klassat för.
T.ex: ett däck med hastighetsklass H och belastningsindex 94 är den maximala belastningen 670 kg vid 210 km/h.
Ett däck med hastighetsklass V och belastningsindex 91 är den maximala belastningen 615 kg vid 240 km/h osv osv.

Däcken på din bil måste klara av respektive hjulaxels maximalt tillåtna axelbelastning.
Information om detta finns i bilens registreringsbevis eller hos biltillverkaren.
I normalfallet finns en given däckdimension endast med ett eller två olika belastningsindex.

I tabellen  hittar du de vanligast förekommande belastningsindexen.

 


 

Förutom att däcken är märkta med däckdimension, hastighetsklass och belastningsindex så kan det förekomma ytterligare märkningar som t.ex specialmärkningar för olika bilmärken, här kan du läsa vad de vanligaste beteckningarna betyder.


Ny däckmärkning 2012

En stor nyhet 2012 är att alla personbilsdäck tillverkade efter 1/12 2012
ska vara märkta enligt ett helt nytt system som bl.a anger däckets rullmotstånd
däckets bromsegenskaper på våt väg.
Här kan du läsa mer om
den nya däckmärkningen

 

 

Inkörning

Nya däck ska alltid köras in under 50–100 mil så att de ”sätter sig” ordentligt på fälgen. Dubbdäck håller betydligt längre om man kör in dem försiktigt och mjukt i 50–100 mil på barmark.

 

 

Rätt lufttryck i däcken

För lågt lufttryck i däcken leder till högre däckslitage, högre bränsleförbrukning och sämre vägegenskaper.
Vi rekommenderar att trycket i däcken kontrolleras minst en gång i månaden.
Kontrollera då samtidigt att däcken har tillräckligt med mönster.

Vad som är rätt tryck i däcken hittar du i bilens instruktionsbok, se detta som ett rekommenderat lägsta däcktryck och glöm ej att öka trycket i dina däck när du har mycket last.

Tänk på att om du kör med 70% av rekommenderat däcktryck så kan däckets livslängd halveras.
Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Det innebär att för lågt däcktryck även gör att risken för
en olycka vid undanmanöver ökar.

Rätt däcktryck är även bra för miljön eftersom bränsleförbrukningen minskar.
80% av rekommenderat däcktryck ökar bränsleförbrukningen med ca 3% , detta gör att bränslekostnaden för en genomsnittsbilist ökar med ca 400-500 kr per år.

 

 

Mönsterdjup

Lagen kräver minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäcket och 3 mm på vinterdäcket. Måttet ska tas på det sämsta stället. Vinterdäck som har mindre än 5 mm mönsterdjup bör bytas för att behålla ett säkert väggrepp. Sommardäck som har mindre mönsterdjup än 4 mm bör bytas eftersom risken för vattenplaning ökar annars.

 





Nitrogen i däcken

 Nitrogen är en gas som egentligen inte är något annat än torr luft där syret tagits bort.
Eftersom gasen inte är lättantändlig så används den ibland inom speciellt krävande områden
när man vill minska risken för brand eller explosion. Exempel på dessa områden är:
Flygplansdäck, däck till maskiner som används i gruvor och transport av farligt gods.

”Vardagsbilisten” behöver inte fylla däcken med Nitrogen.
Dock kan användning av Nitrogen minska luftförlusten något men det finns många andra orsaker
till förlorat däcktryck som inte kan avhjälpas med Nitrogenanvändning. Tex:
* Luftläckage mellan däck och fälg
* Olika typer av punkteringar
* Icke täta fälgar
*Läckande ventiler

Däcktrycket bör kontrolleras 1 gång i månaden.
Kontrollerar du lufttrycket i däcken regelbundet så är det endast en väldigt
begränsad fördel att ha däcken fyllda med Nitrogen.
 

 

 

 

 

 

Tillbaka

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillbaka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

snarestaddack.se © 2012 • Privacy Policy • Terms Of Use